Електрическата мобилност е един от пътищата към устойчивото бъдеще, за развитието на която се работи все по-активно. За постигане на масовизация като предлагане на автомобили, финансова достъпност и инфраструктурна осигуреност, електрическата мобилност трябва да измине дълъг път. Промените в потребителските нагласи играят важна роля за тази цел, но освен тях огромно значение имат и приспособяването на технологичните и основни бизнес сектори към новите нужди на електрическата мобилност
ТЕХНОЛОГИИ И ИНФРАСТРУКТУРА
Електрическата мобилност изправя автомобилния сектор и технологиите пред нови възможности за развитие във всеки един сегмент. През последните 10 години автомобилната индустрия е инвестирала повече от $400 млрд. в електрическа мобилност, като 100 млрд. от тях са похарчени през 2020 г. Освен производството на електрически автомобили, пред сектора стои въпросът за изграждането на зарядни станции. Ако до 2030 г. по пътищата на Европа има над 70 млн. електрически коли, както е планирано, това неминуемо е свързано с необходимост от изключително добре развита мрежа от публични зарядни станции.
БИЗНЕС МОДЕЛИ
Една от целите на Парижкото споразумение от 2015 г., в което участва и България, е ограничаване на глобалното затопляне до по-малко от 2°C. За да бъде постигнато, е необходимо до 2030 г. минимум 20% от транспортните средства по пътищата в световен мащаб да не отделят вредни емисии. Държави като САЩ, Великобритания, Франция, Норвегия и др. планират в близките 15 години на автомобилния пазар да се продават само автомобили, които не генерират вредни емисии. Целта е амбициозна, оставащото време – малко затова автомобилният сектор е изправен пред необходимостта от кардинални промени, засягащи технологии, дистрибуция, човешки ресурси и работни места.
ПРОИЗВОДСТВО
Да, факт е, че производственият процес при електромобилите всъщност не е безвреден за околната среда - постигането на нулеви емисии в атмосферата зависи както от добре развита електрическа мобилност в световен мащаб, така и от подобряване на технологиите. Производството на един електромобил генерира 80% повече вредни емисии от производството на такъв с дизелов или бензинов двигател, което се дължи основно на батерията. За да се реши този проблем, производителите имат две основни алтернативи – да използват рециклирани материали или естествени суровини.
ПЛЮСОВЕ И МИНУСИ В ЛИЧЕН ПЛАН
Да притежаваш електрическа кола определено има плюсове както в личен, така и в социален план. Липсата на отделяне на вредни емисии е едно от най-осезаемите предимства. В същото време, електрическите коли са изключително комфортни и притежават редица екстри, които правят шофирането истинско удоволствие, .
Минусите на електрическата кола са ограничен среден пробег - около 300-400 км., при слабо развита зарядна инфраструктура в България и по-дългото време за зареждане.
Цените на електрическите коли все още са доста по-високи от тези на останалите автомобили, което е може би най-голямото предизвикателство. Истината е, че в дългосрочен план инвестицията е напълно оправдана - електрическата мобилност е от изключителна важност за опазването на околната среда, което е пряко свръзано и с нашето бъдеще и това на децата ни.
За да насърчим и подкрепим избора на електрически автомобил, съвместно с ОТП Лизинг създадохме кампанията Go Green, чрез която можеш да вземеш на лизинг електромобил с 20% отстъпка от таксата по лизинговия договор и още до 50% отстъпки за услугите на Групама. Добра новина е и, че кампанията е безсрочна – разбери повече за
Go Green ТУК